پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226437
نظر وزير بهداشت درباره خريد و فروش کليه
تاریخ انتشار : 1395/07/04 17:16:29
نمایش : 1028
وزير بهداشت با اشاره به اقدامات حمايتي دولت و بيمه‌ها در حوزه پيوند عضو، بر لزوم فرهنگ‌سازي در اين حوزه براي افزايش اهداي عضو در کشور تاکيد کرد.
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر سيد حسن هاشمي در مراسم جشن نفس که شب گذشته براي بزرگداشت اهداکنندگان عضو برگزار شد با بيان اينکه اين جلسه بسيار جالب است، خطاب به معاون اول رئيس جمهور که در مراسم حضور داشت، گفت: فکر نمي‌کنم تجربه حضور در چنين محفلي را تا کنون داشته‌ايد و از حضورتان تشکر مي‌کنم.

وي با بيان اينکه کساني که عضو عزيزان‌شان را اهدا کرده‌اند با خدا معامله کردند و حتما روح عزيزشان شاد است، گفت: پيشرفت‌هاي علمي در حوزه پيوند عضو باعث شده که در دنيا بسياري از افراد زنده بمانند و امروز برخي از اندام‌هايي که حيات انسان منوط به آنهاست، در جهان پيوند مي‌شوند و در ايران نيز با وقفه‌اي از سال 63 به بعد با همت استاد فاضل مجددا کار پيوند عضو آغاز شد و افتخار مي‌کنيم که امروز جزو کشورهاي سرآمد در اين حوزه هستيم و در منطقه نيز از جهت فراهم‌آوري اعضا و پيوند عضو پيشرفته‌ترين کشور محسوب مي‌شويم.

هاشمي با بيان اينکه در ايران پيوند عضو براي کبد، کليه، ريه، لوزالمعده،، قلب و روده انجام مي‌شود، ادامه داد: بايد به وجود پزشکاني که اين اقدام را انجام مي‌دهند و سرمايه‌هاي ملي گران قيمتي هستند افتخار کنيم؛ چرا که به برکت وجود آنهاست که به اين توانمندي دست يافته‌ايم.

وزير بهداشت با اشاره به آمار پيوندهاي انجام شده در کشور، گفت: تاکنون در کشور 43 هزار پيوند کليه، 4000 پيوند کبد، 800 پيوند قلب، 133 پيوند ريه و بيش از 8000 پيوند مغز استخوان داشته‌ايم. همچنين در حوزه چشم پزشکي سالانه 5000 پيوند در کشور انجام مي‌شود که بايد از مراجعي که اين فرصت را فراهم کردند، تشکر کرد.

هاشمي با بيان اينکه سراغ ندارم که به جز ايران در کشورهاي اسلامي مجوز اهداي عضو را داده باشند، گفت: براين اساس بر روح امام راحل درود مي‌فرستيم که با همت بلندشان در اين زمينه صف‌شکني کردند و در دوران دفاع مقدس فتواي اهداي عضو را دادند و مقام معظم رهبري نيز در اين زمينه راهگشا بوده‌اند که اين موضوع بي‌نظير است؛ چرا که برخي کشورها از وضعيت پيوند در کشورشان گلايه دارند؛ به طوري که از سوي برخي کشورها اعضايي در اختيارشان قرار داده مي‌شد که موفقيت پيوند را به حداقل مي‌رساند.

وزير بهداشت با اشاره به اقدامات دولت يازدهم در حوزه پيوند گفت: در دولت تدبير و اميد شوراي عالي پيوند تشکيل شد، البته ما دنباله‌رو اساتيد بوديم اما تشکيل اين شورا قدم بسيار موثري بود و در عين حال با همت اساتيد و کمک سازمان مديريت، مراکز پيوند عضو نيز تشکيل شد.

وي ضمن تشکر از واحدهاي فراهم‌آوري اعضا گفت: 50 واحد فراهم‌آوري اعضا در کشور مشغول فراهم‌آوري عضو هستند و زحمات زيادي مي‌کشند، در عين حال تشکيل شبکه اهداي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز نيز کار بسيار مهمي بود که انجام گرفت.

هزينه پيوند عضو در خارج از کشور

هاشمي با اشاره به تامين هزينه‌هاي پيوند با کمک بيمه‌ها و از اعتبارات طرح تحول، گفت: همه بايد توجه کنند که اگر قرار بود پيوندي خارج از ايران انجام شود، يک ميليارد و شش ميليون دلار هزينه بر مي‌داشت و کشور بايد اين هزينه را مي‌داد و حتما هم نتايج پيوند آنچه که اکنون در ايران مي‌بينيم، نمي‌بود. اما اکنون نتايج بسيار رضايت بخش است.

وزير بهداشت با اشاره به پيوند کليه در کشور گفت: اگر بتوانيم در ايران در حوزه پيوند اعضا به ويژه در زمينه پيوند کليه فرهنگ سازي کنيم، بسيار مناسب است. چرا که تعداد افراد منتظر در ليست‌هاي پيوند کليه بسيار زياد است و ما مي‌توانيم 10 درصد افراد ليست انتظار را پيوند کنيم؛ يعني تجهيزات‌مان اعلا، متخصص‌هايمان پرشمار، اما اهداي عضومان هنوز به دليل عدم فرهنگ سازي با اقبال قابل توجهي مواجه نيست.

کليه فروشي زشت است

هاشمي با بيان اينکه مردم بايد توجه کنند که يک کليه هم براي آن‌ها مناسب است، ادامه داد: مي‌بينيم که بسياري از خانواده‌ها، عزيزان‌شان نيازمند پيوند کليه هستند و زشت است که عده‌اي کليه‌ فروشي کنند و عده‌اي هم آن را بخرند، در حالي که مي‌توانيم اهداي عضو انجام دهيم. بنابراين اگر در اين حوزه فرهنگ سازي شود و اين لحظات عبرت‌آموزي که در اين مراسم ديديم، در کشور نشان داده شوند، شايد بتوان 800 مورد پيوند را به سه يا چهار هزار مورد رساند.

وي با بيان اينکه متاسفانه يکي از شايع‌ترين علل مرگ در کشور تصادفات است و بيش از همه جوانان در اين موضوع جان‌شان را از دست مي‌دهند، گفت: با فرهنگسازي مي‌توانيم به زندگي افراد زيادي کمک کنيم. به طوري که همه کساني که تريبون دارند؛ به ويژه صدا و سيما و هنرمندان بايد در اين کار سهيم باشند. بايد فکر کرد که اگر خانواده‌هايي که اعضاي عزيزان‌شان را اهدا کرده‌اند اين کار را نمي‌کردند، چه مي‌شد؟ اگر اين کار را نمي‌کردند بعد از سه يا چهار هفته اعضاي بدن از بين مي‌رفت، اما بايد بدانيم که زندگي جريان دارد و بخشي از جسم آنها در وجود ديگران قرار گرفته است. بنابراين اگر کار فرهنگي کنيم حتما موفق مي‌شويم.

وزير بهداشت ضمن تشکر از اقدامات حمايتي که در حوزه پيوند عضو انجام شده، گفت: يکي از اين اقدامات مصوبه‌اي بود که براي کمک در هزينه‌هاي پيوند از سوي بيمه‌ها انجام شد. از طرفي خواهش مي‌کنم که به واحدهاي فراهم آوري اعضا نيز کمک شود؛ چرا که کارشان بسيار سخت است و اولين مراجعه به خانواده‌ها را دارند.

وي گفت: در عين حال از انجمن اهدا کنندگان عضو نيز تشکر مي‌کنم که اقدام خوبي را انجام دادند و کاش همه کارهاي ما به صورت مردمي و با حضور خود مردم باشد و بتوانيم به اين اقدام خداپسندانه و با ارزش احترام بگذاريم. 

منبع:ايسنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html